Steun onze strijd

Zes manieren hoe u ons kunt steunen

Oplossingen vinden om dementie te voorkomen, dat is wat ons drijft. Onze zoektocht naar die noodzakelijke oplossingen is alleen mogelijk dankzij de hulp van donateurs, bedrijven, stichtingen, vermogensfondsen en particulieren. Onze relatiemanagers Sylvia Voogt en Nicolle Dellaert beantwoorden hieronder de meestgestelde vragen over het steunen van de strijd tegen dementie. 1. Hoe kan ik bijdragen? Iedere gift is welkom en wij zijn alle donateurs heel dankbaar voor hun steun. En doneren kan heel eenvoudig via onze website of door een bedrag naar wens over te maken naar het VUmc Fonds, het rekeningnummer vindt u onderaan deze pagina. Uw donatie komt direct ten goede aan het wetenschappelijk onderzoek naar dementie van Alzheimercentrum Amsterdam. 2. Is er de mogelijkheid tot schenken met fiscaal voordeel? Alle donaties en schenkingen aan Alzheimercentrum Amsterdam worden beheerd door Stichting VUmc Fonds. Het VUmc Fonds beschikt over de ANBI-status, waardoor uw gift (deels) aftrekbaar is. Met een periodieke schenking voor een periode van ten minste vijf jaar is uw donatie zelfs volledig aftrekbaar. Zo kunt u meer geven zonder dat het u extra kost en levert u met uw gift een grotere bijdrage aan het waardevolle onderzoek van Alzheimercentrum Amsterdam. Lees op de website meer over schenken met belastingvoordeel.

Voor mensen die een substantiële bijdrage willen leveren, is het Genootschap tot steun van Alzheimercentrum Amsterdam opgericht. Deze bijzondere kring bestaat uit betrokken mensen die minimaal € 2.000 per jaar doneren. Op speciale Genootschapsbijeenkomsten worden zij een paar keer per jaar op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderzoek naar dementie.

3. Welke mogelijkheden zijn er om aandacht te vragen in mijn omgeving? U kunt een (sportieve) actie organiseren om geld in te zamelen. Familie en vrienden kunnen u sponsoren of in plaats van een cadeau voor uw verjaardag of jubileum een donatie doen aan het alzheimercentrum. We hebben al heel wat leuke acties gehad, bekijk ze hier.

Een bijzondere gelegenheid van geven die steeds vaker voorkomt, is ter herinnering aan een dierbare of tijdens een herdenkingsdienst. We hebben daar speciale boxen voor die u bij ons kunt opvragen.

Ook kunt u Alzheimer Socks kopen: twee verschillende sokken die de verwarring waar mensen met dementie mee te maken krijgen symboliseren. Door het kopen én dragen van deze speciale sokken steunt u zichtbaar de strijd tegen dementie en maakt u dementie bespreekbaar. Dit jaar zijn er ook sportsokken te koop via de website van Alzheimer Socks.

4. Wat kan mijn bedrijf betekenen in de strijd? De steun van bedrijven is ook van essentieel belang bij onze zoektocht naar oplossingen. Uw bedrijf kan een donatie overmaken, acties onder medewerkers organiseren of deelnemen aan Team Alzheimer. In Team Alzheimer bouwen toptalenten van organisaties aan initiatieven om zo veel mogelijk geld op te halen voor wetenschappelijk onderzoek naar dementie. Een voorbeeld van deze initiatieven zijn de Alzheimer Socks.

5. Wat kan ik nog meer doen? Een heel persoonlijke manier om de strijd ook in de toekomst te steunen, is door wetenschappelijk onderzoek naar dementie te begunstigen in uw testament. U kunt gratis en vrijblijvend de speciale nalatenschapsbrochure opvragen om hier meer over te lezen. Op de website leest u meer over nalaten.

Naast financieel steunen is het ook mogelijk zelf deel te nemen aan wetenschappelijk onderzoek en op die manier bij te dragen aan oplossingen. Inschrijven kan via hersenonderzoek.nl.

Sylvia Voogt

Nicolle Dellaert

6. Hoe kan ik contact opnemen? Als u vragen hebt of meer wilt weten over een bepaalde manier van steunen, kunt u ons altijd bereiken via onderstaande contactgegevens.

Sylvia Voogt MSc Relatiemanager Particulieren 06-11 58 61 69 s.voogt@amsterdamumc.nl

Nicolle Dellaert Relatiemanager Bedrijven & Team Alzheimer 06-12 71 48 86 n.dellaert@amsterdamumc.nl

Sylvia Voogt

Nicolle Dellaert

U kunt ook een bedrag naar wens overmaken op rekeningnummer: IBAN NL 46 INGB 0000 0048 18.

Ten name van: Stichting VUmc Fonds,

onder vermelding van Alzheimercentrum Amsterdam.

De inkomsten van Alzheimercentrum Amsterdam worden geïnd, beheerd en verantwoord door Stichting VUmc Fonds. Het VUmc Fonds beschikt over de ANBI-status waardoor giften aftrekbaar zijn bij de belasting en de stichting geen belasting hoeft te betalen over giften en schenkingen. Op de website van Stichting VUmc Fonds vindt u recente jaarverslagen, met daarin een overzicht van onze inkomsten.