Resultaten waar we trots op zijn

“Ontzettend trots zijn we op Philip dat hij benoemd is tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.”

Prof. dr. Wiesje van der Flier & prof. dr. Yolande Pijnenburg

Koninklijke onderscheiding voor Philip Scheltens

Hoogleraar, neuroloog en algemeen directeur van Alzheimercentrum Amsterdam Philip Scheltens is op dinsdag 13 oktober benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. De koninklijke onderscheiding werd uitgereikt door Simone Kukenheim, wethouder Zorg, Jeugd(zorg), Beroepsonderwijs en Sport van Amsterdam.

Philip is door zijn jarenlange inzet uitgegroeid tot dé ambassadeur voor de ziekte van Alzheimer. Hij heeft een essentiële bijdrage geleverd aan de ‘emancipatie’ van deze ziekte: met grote voortvarendheid hielp hij om deze verschrikkelijke ziekte op de politieke en maatschappelijke agenda te zetten in binnen- en buitenland. Scheltens ontving hiervoor al diverse erkenningen. Zo werd hij door internationale vakgenoten in 2017 geselecteerd voor de European Grand Prix for Research of the Foundation on Alzheimer Disease. In 2012 was hij al benoemd tot ambassadeur van de stad Amsterdam.

Nieuwe hoogleraar Yolande Pijnenburg

Dementie is geen ziekte die alleen bij ouderdom hoort. Ook op jonge leeftijd kunnen mensen ermee te maken krijgen. Neuroloog Yolande Pijnenburg is op 1 oktober gestart als hoogleraar om het onderzoek naar dementie op jonge leeftijd verder te ontwikkelen. Ze is daarmee de eerste neuroloog die zich als hoogleraar met dementie op jonge leeftijd gaat bezighouden.

Yolande is verheugd over haar benoeming. “Als hoogleraar krijg je meer ruimte om je ideeën te verspreiden. Je kunt, je móet zelfs, anderen opleiden met je visie. Ik wil benadrukken dat dementie véél verschillende gezichten heeft. Want dementie is een verzamelnaam, het eindstadium van meerdere hersenziektes, zoals de ziekte van Alzheimer, frontotemporale dementie (FTD) en Lewy body-dementie (DLB)."

Aandacht voor dementie in de media

Het voorkomen van dementie. Zo jong mogelijk. Dat is het doel van Alzheimercentrum Amsterdam. Door onze actieve rol binnen (inter)nationale onderzoeken kunnen wij nieuwe inzichten direct toepassen in de praktijk. Zo leveren wij continu de beste zorg aan onze patiënten. Daarnaast is het bespreekbaar maken van dementie een belangrijke taak. We doen dit op veel verschillende manieren. Denkt u bijvoorbeeld aan publiciteit rondom onderzoeksresultaten, de campagne voor de Alzheimer Socks, meewerken aan tv- en radioprogramma's en interviews in kranten en/of tijdschriften.

Mediaoptredens

117x op de radio

22x in kranten of tijdschriften

18x op tv

1.015x op websites, fora en blogs

Prof. dr. Charlotte Teunissen & drs. Lies Tijssen

(Bovenstaande foto is gemaakt in 2019.)

Nieuwe bloedtest

In juli werd tijdens het wereldwijde alzheimercongres AAIC door collega's van de Universiteit Lund (Zweden) bekendgemaakt dat er een nieuwe bloedtest is voor het tau-alzheimereiwit. Deze test kan de ziekte van Alzheimer net zo goed vaststellen als andere, complexere testen. Deze resultaten onderstrepen de samenwerking tussen Nederland, Zweden en de Verenigde Staten en bevestigen eerdere resultaten van Alzheimercentrum Amsterdam-onderzoeker Lies Thijssen. Zij publiceerde eerder dit jaar een artikel waarin zij al liet zien dat dit alzheimer-tau-eiwit, gemeten in bloed, goed verschillende ziektes die dementie veroorzaken kan onderscheiden.

Dit onderzoek van het tau-eiwit ligt in het verlengde van het werk van professor Charlotte Teunissen. Zij presenteerde eerder vergelijkbare testen voor het amyloid-eiwit. Het Neurochemisch laboratorium van Amsterdam UMC, waar Teunissen aan het hoofd staat, werkt ook mee aan het onderzoek naar deze nieuwere testen van het tau-eiwit.

Twintig jaar onderzoek naar alzheimer

Minstens een op de vijf Nederlanders krijgt op termijn alzheimer en daar is geen kruid tegen gewassen. De ziekte van Alzheimer hangt als een zwaard van Damocles boven ieders hoofd. Hoogleraar neurologie en algemeen directeur Philip Scheltens richtte het alzheimercentrum in december 2000 op. Nu, bij het twintigjarig bestaan, werken er meer dan honderd mensen. Die doen niet alleen onderzoek, er is ook een geheugenpoli waar patiënten worden onderzocht en begeleid. Scheltens: “Sinds een jaar of drie is alzheimer doodsoorzaak nummer één volgens het CBS. 270.000 Nederlanders hebben het. Over vijfentwintig jaar zijn dat er een half miljoen. Die verdubbeling zie je wereldwijd, onder andere doordat de mensen steeds ouder worden.”

Het onderzoek van Alzheimercentrum Amsterdam richt zich vooral op dementie op jonge leeftijd, ongeveer vanaf vijftig jaar. Scheltens: “Er zijn méér jonge patiënten dan je zou verwachten: 10% is nog geen 65. De symptomen bij deze patiënten zijn anders dan bij ouderen en bij zulke jonge mensen wordt het ziektebeeld niet verstoord door andere ongemakken die ouderdom met zich meebrengt. De ziekte heeft bij hen dus een ‘zuiverder’ vorm. De kennis daarover is nuttig om het probleem ook bij de oudere groep beter te begrijpen.”

Prijzen

Betty Tijms