Resultaten waar we trots op zijn

Prijs uit handen van de koningin van Zweden

Senior onderzoeker Rik Ossenkoppele ontving vorig jaar maar liefst twee prijzen. Zo won hij in april de Young Outstanding Researcher Award van Alzheimer Nederland. Deze prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan talentvolle jonge onderzoekers die de potentie hebben om bepalend te zijn voor het dementieonderzoek in de komende decennia. Daarnaast won hij de ‘Queen Silvia Price for Alzheimer researchers’. Rik ontving de prijs in september uit handen van koningin van Zweden Silvia Sommerlath persoonlijk op haar kasteel in Stockholm.

Koningin Silvia is in Zweden beschermvrouw van de zorg voor mensen met dementie. Deze prijs wordt toegekend aan een onderzoeker verbonden aan een Zweeds instituut die jonger is dan veertig jaar. Rik Ossenkoppele heeft een aanstelling aan zowel Alzheimercentrum Amsterdam, Amsterdam UMC, als aan de Universiteit van Lund in Zweden. De prijs bestaat uit een geldbedrag dat voor onderzoek kan worden ingezet. Rik gebruikt dit geld voor zijn tau-PET-onderzoek. Naast Rik ontving ook Nicholas Ashton van de Universiteit van Göteborg deze prijs.

Ook andere collega's van Alzheimercentrum Amsterdam ontvingen diverse prijzen en beurzen. Onderaan deze pagina vindt u het overzicht van 2021.

Start project ABOARD: samen alzheimer stoppen vóór het start

In april werd het startschot gegeven voor het landelijke project ABOARD (A personalized medicine approach for Alzheimer’s disease), een samenwerking van meer dan dertig partners om de ziekte van Alzheimer te stoppen. ABOARD is daarmee het eerste onderzoeksproject dat van start gaat als onderdeel van de Nationale Dementiestrategie 2021-2030 van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Het doel van ABOARD is om voorbereidingen te treffen voor een toekomst waarin we de ziekte van Alzheimer stoppen vóór het start. Onder andere door verbeteren van diagnostiek, ontwikkelen van risicoprofielen op maat en focus op preventie door het vergroten van het bewustzijn rondom dementie en hersengezondheid.

Aandacht voor dementie in de media

Verschillende medewerkers verschenen ook dit jaar in de media om hun onderzoeken toe te lichten of recente onderzoeksresultaten te bespreken. Deze berichtgeving helpt om het taboe rond dementie te doorbreken en draagt bij aan bewustwording van de grote impact op onze maatschappij. Alle aandacht voor dementie en voor de noodzaak van wetenschappelijk onderzoek voor oplossingen helpt bij het vinden van ondersteuners voor ons alzheimercentrum. Op onze website staat het volledige overzicht van 2021.

Philip Scheltens benoemd tot voorzitter World Dementia Council

Philip Scheltens, hoogleraar neurologie en oprichter van Alzheimercentrum Amsterdam, Amsterdam UMC, is in juli benoemd tot voorzitter van de World Dementia Council (WDC). Deze internationale raad wil overheden in de hele wereld bewust maken van het probleem dementie en in alle landen nationale plannen tegen dementie ontwikkelen.

Nieuwe podcast HersenHelden

HersenHelden is een nieuwe podcast van Alzheimercentrum Amsterdam over ziekten die leiden tot dementie, vooral op jonge leeftijd. Presentator, onderzoeker en proefpersoon Jetske van der Schaar gaat in gesprek met bijzondere gasten, van professor tot patiënt en van mantelzorger tot proefpersoon. Mensen die zich met hart en ziel inzetten voor betere zorg en baanbrekend onderzoek. Ze praten over alles wat erbij komt kijken om de problemen te ontrafelen en op te lossen. Wat hebben ze bereikt, waar staan we nu en hoe ziet de toekomst eruit? Deze maandelijkse podcast is interessant voor iedereen die meer wil weten over dementie of vragen heeft zoals: “Wat is het verschil tussen dementie en alzheimer?”; ”Kan ik het ook krijgen?” en “Wat kan ik doen om dementie te voorkomen?”. Vorig jaar hebben we vijf afleveringen gemaakt.

Aanzienlijke vooruitgang geboekt in de afgelopen vijf jaar bij alzheimer

In maart verscheen in het vooraanstaande wetenschappelijk tijdschrift The Lancet een overzichtsartikel van Philip Scheltens samen met Amsterdamse en internationale collega-onderzoekers over de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van de ziekte van Alzheimer in de afgelopen vijf jaar. De vooruitgang is geboekt in onder andere het beter begrijpen van de onderliggende pathologie van deze ziekte, het in kaart brengen van veroorzakende en beschermende genen. Daarnaast kunnen we de ziekte al in een vroege fase betrouwbaar vaststellen door nieuwe biomarkers. Onderzoeken naar preventie door leefstijl suggereren cognitieve voordelen bij deelnemers met een verhoogd risico op dementie. Veelbelovende farmacologische behandelingen bevinden zich in het vergevorderde stadium van klinisch onderzoek en zijn gericht op het verwijderen van de alzheimereiwitten en ook op ontstekingsremmende strategieën. Al deze ontwikkelingen wijzen op een toekomst waarin behandeling op maat van alzheimer wél mogelijk is.

Prijzen

Nina Beker